Wederom werd zijn scoot onderhanden genomen en net zo als de vorige keer werd de carburateur bekeken. deze werd nu volledig gedemonteerd en schoongemaakt. Alle stel schroeven zoals lucht schroef en stationair schroef werden verwijderd en schoon gemaakt alsmede de hoofd sproeier en ook de stationair sproeier. verder werd de vlotter kamer ook weer schoongemaakt.
Het gehele benzine systeem werd losgekoppeld en schoongemaakt. Ook de benzine pomp moest er dit keer aan geloven, volledig gedemonteerd schoongemaakt en weer terug gemonteerd.
Ook werd het spuitstuk met het - membraan - gedemonteerd. Hier bleek dat 2 van de 4 bladen open bleven staan. normaal moeten ze alle vier gesloten zijn. de 2 openstaande bladen zijn gedemonteerd bijgebogen en omgekeerd weer gemonteerd. De veerkracht van de bladen is na ruim 24.000 km sterk verminderd maar aangezien het membraan niet op voorraad te verkrijgen en meneer toch moet kunnen rijden is het membraan voorlopig terug geplaatst.
Om het membraan te kunnen verwijderen werd de scooter aan 2 takels gehangen zodat de achterveer gedemonteerd kon worden waardoor het achterwiel kon zakken.Dit laatste is nodig omdat men er anders niet bij komt. Het achterwiel hing net van de grond terwijl het voorwiel wel netjes op de grond bleef staan zodat de scoot stabiel in de takels stond.
Hiernaast de foto van het membraan waar duidelijk te zien is dat 2 van de 4 bladen open bleven staan. Normaal moeten alle 4 de bladen gesloten zijn. Na ruim 24.000 km is de veerkracht van de bladen eruit en daarom sluiten ze niet meer zo goed. De 2 bladen zijn bijgebogen en omgekeerd gemonteerd totdat het nieuwe membraan binnen is. De scooter start prima.
De takels kunnen elk een maximum van 250 kg tillen. Aangezien de GrandDink 50cc maar 149 kg weegt mag het dus geen probleem zijn. Er dient wel vermeld te worden om de scooter nooit volledig aan de takels te hangen via het stuur. Het stuur slaat dan om en kan scheef gaan staan. Als men het wel wilt doen, dan dient men het stuur extra te fixeren met een spanband zodat deze recht blijft staan.
Een bout van het achterspatbord was beschadigd en moeilijk te demonteren. Ik heb de binnen draad en de buiten draad opnieuw getapt en gedraaid en de bout [past weer netjes.
De cilinderkop is gedemonteerd om te kijken hoe het er van binnen uit zag. Enige verkoling was duidelijk aanwezig hetgeen kan duiden op een verslechterde ontbranding. De cilinder zal bij een dealer getest worden op compressie. Mocht deze onvoldoende zijn dan zal de cilinder vervangen worden daar deze dan waarschijnlijk gewoon op is. Na ruim 24.000 km mag dat wel. Er zal dan een complete nieuwe set gemonteerd worden.
De choke welke onlangs was vervangen omdat deze kapot was, functioneert prima. De weerstandswaarde ligt nog steeds binnen de normen van 9,1 tot 10 Ohm. De gemeten werkspanning ligt op 11,1 Volt ~
Ook naar de uitlaat is gekeken en blijkt dat tijdens de handpalm test, te weing druk uit de uitlaat komt hetgeen duidt op een deels of gehele verstopte uitlaat. Ik heb de uitlaat van mijn GD gemonteerd om te kijken of de klachten dan verholpen zouden zijn. Na een flinke test rit, bleek dat de trekkracht en het doortrekken naar maximum snelheid grotendeels hersteld was. De uitlaat zal ook worden vervangen.
Als laatste zijn de rolletjes opnieuw vervangen omdat 2 van de 6 rolletjes een platte kant hadden. De gehele vario, behuizing alsmede de achter koppeling hebben meteen ook ff een poets beurt gehad en alle stof deeltjes van de V-snaar afkomstig zijn verwijderd.
Met dank aan Jan,
Copyright ©